Sunday 18 November 2012

Reflection: Week 8

Reflection Week 8


Assalamualaikum


Okay pada minggu ni saya sgt stress!!! Ini disebabkan oleh PHPMyAdmin xley buka walaupun saya dh masukkan username dan password yang betul huhuhu… argghhh!!!! Sgt tension apabila tidak dapat mengikuti langkah-langkah yang diajar oleh Dr Zaida semasa dlm kelas. Tetapi itu tidak bermakna saya hanya duduk diam dan lihat sahaja. Saya masih mengikuti Dr apabila membina page dalam Dreamweaver. Manakala tulis dalam buku langkah-langkah semasa membina database.

Kelas kali ini, kami belajar untuk menambahkan security dan membina administration page kepada laman web. Sesebuah laman web mungkin mempunyai seorang atau beberapa admin yang menguruskan laman web dan data pengguna. Namun, setiap admin mempunyai level access yang tertentu, maka Dr Zaida mengajar kami untuk setkan security mengikut level access tertentu bagi admin yang berbeza. Selain itu, kita juga boleh tentukan laman mana yang boleh dilihat oleh pengguna biasa dan pengguna berdaftar.Ini secara tidak langsung dapat membezakan level antara setiap pengguna.Kandungan laman web boleh dikawal melalui Restricting Access. .
                                                                                                          
Dalam laman administration, admin boleh insert user, view user, edit user,delete user dan logout seperti:-



Insert User        - untuk menambahkan pengguna baru
View User          - untuk memaparkan senarai pengguna berdaftar
Edit User           - untuk mengemaskini data pengguna
Delete User      - untuk memadamkan rekod pengguna
Logout               - untuk keluar dari sistem



Akhir sekali, kami belajar pasal :-

Go to Details Page - server behavior is used in master-detail Web applications to navigate from a chosen link on the master page to a designated detail page.

Go to Related Page - server behavior links to a new page that conveys the form and/or URL variables previously passed to the current page.




No comments:

Post a Comment